Jak zachować sprawność, pracując w domu?

Wiele osób pracujących w domu z pewnością przyzna, że zajęcie to – choć wykonywane w domowym zaciszu – często bywa bardziej męczące niż pełen etat, gdyż pracuje się więcej. Jak upilnować siebie, aby mimo natłoku zajęć przez całą dobę nie zaniedbać zdrowia, sylwetki i kondycji?

Wyobraź sobie taką sytuację: Zbliżają się terminy zdania przyjętych zleceń, a stały klient, którego nie chcesz stracić, zwraca się z prośbą o wykonanie jednego, małego, ale pilnego zadania. Nagle zaczyna brakować ci czasu, musisz więc z czegoś zrezygnować. Najłatwiej z ruchu i wolnego czasu – przecież jeśli raz czy dwa opuścisz trening, nic takiego się nie stanie, prawda? Istotnie, ale co będzie, jeśli tak zacznie wyglądać Twoja codzienność? Poznaj nasze sposoby na to, jak być sprawnym, gdy prowadzi się firmę lub wykonuje zlecenia zdalnie, z domowego zacisza.

Siedzenie – krzesło

Spędzanie wielu godzin w pozycji siedzącej może prowadzić do szeregu nieprzyjemnych, wręcz groźnych dolegliwości: Taki tryb życia zwiększa ryzyko zapadnięcia na cukrzycę, choroby sercowo-naczyniowe, a także zwiększa poziom stresu. Czy powinniśmy w takim razie nie siedzieć w ogóle? Oczywiście, że nie, ale siedzieć też można aktywnie. Zaskakujące? To jeden z nowszych trendów w dziedzinie ergonomii pracy biurowej. Śmiało możesz wykorzystać go również w domu. Na czym polega?

Siedząc przy biurku, nawet przy świetnie wyregulowanym odpowiednio pod nasze potrzeby fotelu biurowym, nasza sylwetka dopasowuje się do jego kształtu – mięśnie są więc nieaktywne. Siedzenie aktywne polega na pobudzeniu do pracy mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała – wzmacniamy je, dzięki czemu zmniejszamy ryzyko przeciążenia kręgosłupa. Co to oznacza w praktyce? Pożegnanie z bólem pleców!

Choć siedzieć aktywnie można na każdego rodzaju siedzisku, najbardziej przydatne są sprzęty specjalnie do tego przeznaczone, np. krzesło siodłowe (którego dodatkowym plusem jest fakt, że umożliwia swobodny przepływ krwi w nogach), krzesło z ruchomym siedziskiem (sprężynowym), które porusza się przy każdym ruchu ciała lub piłka balansująca.

Zmiana pozycji – biurko

Liczne badania wykazały, że siedzący tryb życia – a pamiętajmy, że wlicza się w to także czas spędzony w samochodzie, na kanapie po pracy czy w barze lub restauracji – powoduje długofalowe, często nieodwracalne, negatywne skutki dla zdrowia. Możemy jednak je zniwelować aktywnością fizyczną oraz optymalnie dobranymi meblami biurowymi. Warto rozważyć zakup biurka z regulacją wysokości, które oferuje firma AJ Produkty, producent wyposażenia biur i magazynów. Dzięki niemu co 2–3 godziny możesz zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą i odwrotnie, co wpłynie korzystnie nie tylko na Twoje zdrowie, ale i produktywność. Wysokość takich biurek może się zmieniać, mieści się zwykle w przedziale 700–1170 mm. Są regulowane elektrycznie.

Oświetlenie

Kolejnym bardzo istotnym elementem pracy biurowej jest światło. Oświetlenie biura musi spełniać konkretne normy: Jego natężenie, wyrażane w luksach (lx – jeden luks to jeden lumen na metr kwadratowy) powinno wynosić 500 lx w przypadku blatu biurka pracownika spędzającego większość czasu przed komputerem. Bezpośrednie otoczenie może być oświetlone słabiej – na poziomie 300 lx. Normy te możesz z powodzeniem zastosować we własnych czterech kątach.

Właściwe oświetlenie miejsca pracy jest szczególnie istotne, gdy zaczyna brakować Słońca za oknem. W pochmurne, jesienne i zimowe dni nietrudno o pogorszenie nastroju z powodu braku odpowiedniej dawki światła. Pamiętajmy, że nasza kondycja psychiczna jest równie ważna, co fizyczna.

To, że pracujesz w wygodnych, domowych pieleszach, nie oznacza automatycznie, że jest to korzystne dla Twojego zdrowia. Zrób szybki rachunek sumienia i działaj – nawet jeśli praca zajmuje Ci sporą część doby, istnieją sposoby, by zachować zdrowie, popracować nad kondycją i dobrym samopoczuciem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here